Compte amb WhatsApp
Fa temps que WhatsApp presumeix del xifrat d’extrem a extrem i de preservar la privacitat dels missatges que ens enviem amb els nostres contactes. Del que no es parla tant és de les metadades als que sí que accedeix: aquestes “dades sobre les dades” revelen informació útil per a Facebook.
L’empresa de Cupertino ha començat a posar en marxa les seves etiquetes de privacitat (privacy labels) a l’App Store, i amb elles ens informa i “es chiva” de les dades que recullen les direfents aplicacions. En el cas de WhatsApp queda clar com aquest programa recol·lecta contactes del nostre mòbil, dades comercials quan fem servir, serveis de Facebook o la IP que pot servir per geolocalizarnos amb certa precisió. Els nostres missatges estan xifrats, però tota la resta no.
En WhatsApp semblen tenir-ho clar: “la seguretat i privacitat dels nostres usuaris formen part del nostre ADN”, diuen a l’parlar del seu sistema de xifrat d’extrem a extrem. El contingut dels nostres missatges certament sembla estar fora de perill de curiosos, però el problema va més enllà d’aquest contingut. Com explicava a Forbes Ian Thornton-Trump, CISO de la signatura de ciberseguretat Cyjax, “les metadades -les dades sobre els teus dades- són gairebé tan potents com el contingut dels missatges”.
Aquests metadades revelen a qui coneixes, amb qui t’envies missatges, quan i amb quina freqüència o als que coneixen els teus contactes i als que lliuren missatges. Són aquests metadats els que alimenten la màquina d’informació de Facebook, i la cosa s’agreuja si tenim en compte que Facebook ha començat a entrellaçar WhatsApp amb Instagram i amb la pròpia xarxa social per aconseguir formar-se un perfil bastant sucós de cada usuari que toca qualsevol d’aquests serveis.
Aquests moviments es compliquen amb l’actitud d’Apple, que ha fet diversos moviments destinats a protegir aquesta privacitat. L’últim d’ells ha estat la posada en marxa d’aquestes “etiquetes de privacitat”que permeten informar als usuaris de les dades que es recullen quan instal·lem i fem servir aplicacions a través de l’App Store.
Segons les etiquetes de privacitat de l’App Store, aquests són els (meta) dades recol·lectats per aplicacions de missatgeria com Signal, iMessage, WhatsApp i Facebook Messenger. Font: Forbes
Si hom fa un tomb per l’App Store i busca WhatsApp Messenger, veurà com a la nova secció “Privadesa de l’app” apareixen un munt de dades recol·lectades, una cosa que per descomptat revela com més enllà del contingut hi ha informació rellevant que Facebook pot aprofitar per al seu negoci publicitari.
WhatsApp va emetre un comunicat sobre aquesta nova mesura d’Apple, i en el seu missatge explicava com el seu servei recol·lecta dades “a fi d’operar un servei global fiable”. Encara que recullen dades com els contactes als quals enviem missatges, aquests diuen: “no compartim les llistes de contactes amb ningú perquè faci ús d’elles, ni tan sols amb Facebook “.
La proposta d’Apple sembla per descomptat una bona manera que els usuaris estiguin més informats sobre què passa darrera de les bambolines, quan fan servir aplicacions com aquestes, però per a Facebook i WhatsApp això és més un atac directe contra uns serveis que necessiten recol·lectar aquesta informació per monetitzar l’activitat dels usuaris.
Com va dir aquell, “si no pagues pel producte, és que tu ets el producte”. O no?