Flash end
A partir del 31 de Desembre de 2020, Adobe ja no dóna suport a Flash Player, i a partir del dia 12 de gener de 2021, Adobe impedirà que els continguts en Flash funcionin en Flash Player.
Adobe invita amablement a tots els seus usuaris que desinstal·lin Flash Player per ajudar a protegir els seus ordinadors. Alguns usuaris veurant recordatoris d’Adobe perquè desinstal·lin el reproductor de Flash de les seves màquines. Fes clic a “Desinstal” quan et surti l’avís d’Adobe en el reproductor de Flash, o segueix aquestes instruccions per desinstal·lar-lo de manera manual:
1. Determina la versió de macOS que utilitzeu
2. Utilitza el desinstal que correspongui amb la vostra versió del macOS
• Per descarregar el programa de desinstal·lació d’Adobe Flash Player:
– Mac OS X / OS X / macOS, versió 10.6 i posteriors: uninstall_flash_player_osx.dmg
– Mac OS X, versió 10.4 i 10.5: uninstall_flash_player_osx.dmg
El programa de desinstal·lació es descarregarà a la carpeta de Descàrregues que tinguis seleccionada al navegador web (si no ho has canviat, serà la pròpia carpeta de Descàrregues del teu usuari).
3. Verifica que la desinstal·lació s’ha realitzat completament
Més informació a través d’Adobe: https://helpx.adobe.com/es/flash-player/kb/uninstall-flash-player-mac-os.html
Flash Player ja era un forat de seguretat quan estava en els seus millors temps, imagina’t el que pot ser ara que Adobe ja no ho va a posar pegats ni mantenir. A més, la reproducció de continguts en Flash consumeix una quantitat enorme de recursos, el que afecta, si utilitzes un portàtil sense estar connectat a la xarxa d’alimentació, a la durada de la bateria.
Encara que sembli increïble, encara hi ha webs que funcionen amb Flash. Que recordem, algunes webs de creació d’àlbums de fotos, calendaris, etc. utilitzen Flash.
PD: si vols, pots recrear-te en un dels moments “il·luminats” d’Steve Jobs, quan va decidir no incloure Flash a IOS, el que va marcar, no hi ha dubte, el principi de la fi del producte d’Adobe, ara fa deu anys.
Steve Jobs Carta oberta sobre Flash:
“Apple té una llarga relació amb Adobe. De fet, ens vam reunir amb els fundadors d’Adobe quan ells també estaven en el seu garatge. Apple va ser el seu primer gran client, adoptant el llenguatge Postscript per a la nostra nova impressora LaserWriter . Apple va invertir en Adobe i va ser propietària de el 20% d la companyia durant molts anys. les dues empreses van treballar molt de prop per ser pioners de l’ Desktop Publishing i hi va haver molt bons temps. Des d’aquella era daurada, les dues companyies han crescut per separat.
Apple va haver de passar una experiència propera a la mort mentre que Adobe es va dirigir hcia el mercat empresarial amb els seus productes basats en Acrobat. Avui dia les dues companyies encara treballen en oferir als seus clients creatius – els usuaris de Mac compren la meitat de les llicències que Adobe ven de la seva Creative Suite – però mes enllà d’aquest punt hi ha pocs interessos comuns.
Vull compartir alguns pensaments sobre els productes Flash d’Adobe perquè els clients i crítics puguin entendre millor per què no permetem Flash en els iPhones, iPods i iPads. Adobe ha caracteritzat la nostra decisió com “de negocis” com a motiu principal – Ells diuen que volem protegir la nostra App Store – però en realitat està basada en problemes tecnològics. Adobe diu per la seva banda que som un entorn tancat i que Flash és obert, però de fet, l’oposat és veritat. Deixeu-me explicar-me.
Primer està “Obert”
Els productes Flash d’Adobe són 100% propietaris. Només estan disponibles des d’Adobe, i Adobe és l’única autoritat de les seves futures millores, preus, etc. Tot i que els productes Flash d’Adobe siguin fàcilment accessibles, això no vol dir que siguin oberts, ja que estan controlats de forma completa per Adobe i disponibles només des d’Adobe. Per definició, Flash és un sistema tancat.
Apple també té molts productes propietaris, també. Encara que el sistema operatiu de l’ iPhone , iPod i iPad és propietari, creiem fermament que tots els estàndards relacionats amb la web han de ser oberts. En lloc de Flash, Apple ha adoptat HTML5, CSS i Javascript, tot ells estàndards oberts. Tots els dispositius mòbils d’Apple són distribuïts amb aquests estàndards oberts. HTML5, el nou estàndard web que ha estat adoptat per Apple, Google i molts altres, permet als desenvolupadors web crear gràfics avançats, tipografies, animacions i transicions sense la necessitat d’utilitzar en un plug in per al navegador de terceres parts ( com Flash). HTML5 és completament obert i controlat per un Comitè d’estàndards, de què Apple és membre.
Apple fins i tot crea estàndards oberts per al web. Per exemple, Apple va començar amb un petit projecte Open Source i va crear webkit, un complet motor Open Source amb compatibilitat amb HTML5 que és el cor de el navegador Safari. Google ho fa servir per al navegador d’Android, Palm el fa servir, Nokia ho fa servir i RIM (Blackberry) ha anunciat que ho va a utilitzar també. Gairebé qualsevol navegador en un telèfons mòbil intel·ligent fa servir webkit excepte els de Microsoft. Fent la tecnologia de Webkit oberta, Apple ha creat un estàndard per als navegadors de dispositius mòbils.
Segon, hi ha la “tota la web”
Adobe ha dit repetidament que els dispositius mòbils d’Apple no poden accedir a “tota la web” perquè el 75% de el vídeo a la web és Flash. el que no diuen és que la majoria d’aquest vídeo està també disponible en un format molt més modern, H.264 i visible en iPhones, iPods i iPads, YouTube, amb un 40% estimat en tant a vídeos vistos, brilla com aplicació inclosa per defecte en tots els dispositius mòbils d’Apple amb l’iPad oferint a més la millor manera de descobrir i visionar vídeos de YouTube. Afegeix als vídeos de YouTube els de Vimeo, Netflix, Facebook, ABC, CBS, CNN, MSNBC, Fox News, ESPN, NPR, Time, The New York Times, The Wall Street Journal, Sports Illustrated, People, National Geographic i molts molts altres. Els usuaris de l’iPhone, iPod Touch i iPad no s’estan perdent molt vídeo.
Una altra queixa d’Adobe és que els dispositius d’Apple no permeten jugar amb jocs en Flash. Això és cert. Afortunadament, hi ha sobre uns 50.000 jocs i programes d’entreteniment en l’App Store, molts d’ells gratuïts. Hi ha més jocs i programes d’entreteniment disponibles per l’iPhone, iPod Touch i iPad que en cap altra plataforma al món.
Tercer hi ha la fiabilitat, la seguretat i el rendiment.
Symantec va assenyalar recentment a Flash per tenir un dels pitjors registres de seguretat durant 2009. Sabem d’altra banda que Flash és el número u entre les raons per les quals es penja un Mac. Hem treballat amb Adobe en solucionar aquests problemes, però han seguit persistint durant diversos anys. No volem reduir la fiabilitat i seguretat dels nostres iPhone, iPod Touch i iPad afegint-Flash.
A més, Flash no funciona bé en dispositius mòbils. Preguntem de forma rutinària a Adobe que ens mostri com de bé s’executa Flash en els dispositius mòbils urant els últims anys. Encara no hem vist res. Adobe ha dit públicament que Flash es distribuiria en un telèfon mòbil a primers de 2009, després en la segona part de 2009, llavors a la priemra part de 2010 i ara diuen que a la segona part de 2010. Creiem que a la fi començarà a distribuir-se , però estem encantadosde no haver d’aguantar l’alè. Qui sap com rendirà?
Quart, hi ha la vida de la bateria
Per disposar d’una bona autonomia quan reproduïm vídeo, els dispositius mòbils han de descodificar el vídeo usant maquinari; descodificar vídeo usant programari consumeix molta energia. Molts dels xips usats en els dispositius mòbils moderns condienten un descodificador anomenat H.264, un estàndard de la indústria usat en cada reproductor de DVD Blu Ray i ha estat adoptat per Apple, Google (YouTube), Vimeo, Netflix i moltes altres companyies .
Encara que recentment flash ha afegit suport per a H.264 el vídeo disponible a la majoria dels llocs requereixen un descodificador d’anteriors generacions que no està implementat en els xips mòbils i ha de ser executat via programari. la diferència és aclaparadora: en un iPhone, per exemple els vídeos H.264 es poden reproduir durante10 hores, mentre que els vídeos descodificats per programari es poden reproduir durant menys de 5 hores abans de buidar completament la bateria.
Quan les webs recodifiquen seus vídeos usant H.264, podran oferir-sense necessitat de utilziar flashen absolut. Es reproduirien perfectament en navegadors com Safari d’Apple i Chrome de Google sense la necessitat d’un plug ins i es veuen molt bé en l’iPhone, iPod Touch i iPad
Cinquè, hi ha la capacitat tàctil
Flash està dissenyat per a ser usat amb un ratolí en un ordinador, no per a pantalles tàctils utilitzades amb dits. Per exemple, molts llocs web baados en Flash utilitzen “rollovers” que són menús desplegables o altres elements quan el ratolí passa per un punt específic. El revolucionari interfície Muti-tàctil d’Apple no fa servir un ratolí i no hi ha un concepte per als rollovers. La majoria dels llocs webs basats en flash necessitarien ser reescrits per suportar dispositius tàctils. Si els desenvolupadors necessiten reescriure els seus llocs web basats en flash, per què no usar tecnologies modernes com HTML5, CSS i Javascript?
fins i tot si els iPhone, iPod Touch i iPad executessin Flash, això no solucionaria el problema que la majoria dels llocs web basats en Flash necessitarien ser reescrits per suportar els dispositius amb capacitats tàctils.
Sisena, la raó més important.
Darrere de el fet que Flash és tancat i propietari, hi ha problemes tècnics majors i no només el suport per a dispositius tàctils, sinó una raó encara més important per la qual no permetem flash en els iPhone, iPod Touch i iPad. hem parlat dels problemes d’usar flash per reproduir vídeo i contingut interactiu des de llocs web, però Adobe vol també que els desenvolupadors adoptin flash per crear aplicacions que s’executin en dispositius mòbils.
Sabem d’amargues experiències de permetre a una capa de programari de tercers ens la plataforma i el desenvolupador a la fin produeix aplicacions per sota dels estàndards i obstaculitza les millores i el desenvolupament de la plataforma. Si els desenvolupadors creixen dependents de llibreries i eines de terceres parts, només poden prendre avantatge de les millores de la plataforma si el desenvolupador de les eines decideix adoptar les noves característiques. No podem estar a mercè d’un tercer que decideixi si i quan farà disponibles les nostres millores als desenvolupadors
Això és encara pitjor quan una tercera empresa ofereix una eina de desenvolupament entre plataformes. Les empreses de terceres parts podrien no adoptar les millores d’una plataforma fins que no estiguin disponibles en totes les seves plataformes suportades. Així els desarrolladore ssolo disposarien de de el més baix comú denominador d’opcions. De Nievo, no podem acceptar una situació en la qual els desenvolupadors no poden utilitzar les innovacions i millores pel bloqueig implícit al no estar disponibles en les plataformes dels competidors.
Flash és una plataforma de desenvolupament creuada. Adobe no té interès a ajudar als desenvolupadors a crear les millors aplicacions per l’iPhone, iPod Touch i iPad. La seva meta és ajudar els desenvolupadors acrear aplicacione inter-plataformes. I Adobe ha estat dolorosament lenta en adoptar les millores a la plataforma d’Apple. Per exemple, tot i que Mac OS X porta distribuint durant 10 anys, Adobe només ha adoptat Cocoa fa dues setmanes quan ha començat a distribuir CS5. Adobe ha estat una de les companyies de terceres parts mes importants en adoptar totalment a Mac OS X.
La nostra motivació és senzill – volem proveir la més avançada i innovadora plataforma als nostres desenvolupadors, i volem que ells es donin suport a la plataforma per crear les millors aplicacions que el món hagi vist. Volem millorar de forma contínua la plataforma de manera que els desenvolupadors puguin crear fins i tot aplicacions més increïbles, potents, divertides i útils. Tothom guanya – venem més dispositius perquè tenim les millors aplicacions, els desenvolupadors cada vegada arriben a una audiència més gran i més gran i base de clients i els usuaris continuaran estant encantats per la millor i més àmplia selecció d’aplicacions de qualsevol plataforma.
conclusions
Flash va ser creat durant l’època de l’ordinador – per a l’ordinador i el ratolí. Flash és un model de negoci d’èxit per Adobe, i entenem que vulguin portar-mes allà de l’ordinador. Però l’era mòbil està basada en dispositius de baix consum, interfícies tàctils i estàndards web oberts, totes les àrees en què Flash falla.
L’allau de mitjana outlets que ofereixen els seus continguts per als dispositius mòbils d’Apple demostren que Flash ja no és necessària per a visualitzar vídeo o consumir qualsevol tipus de contingut web. i les 200.000 aplicacions de l’App Store d’Apple proven que Flash no és necesaro per desenes de milers de desenvolupadors que creen aplicacions gràficament riques, incloent jocs.
Els nous estàndards creats en l’era mòbil, com HTML5, guanyaran la partida dels dispositius mòbils ( i en els ordinadors també ). Potser Adobe s’hauria de concentrar en crear grans eines basades en HTML5 per al futur, i criticar menys a Apple per deixar el passat enrere.
Steve Jobs – Abril, 2010″